A liftek és felvonók életünk nélkülözhetetlen eszközeivé váltak, akárcsak az autók vagy az okostelefonok. Ritka az, amikor valakinek két-három emeletnél többet kell lépcsőznie, annyira megszoktuk már, hogy ezek a függőlegesen haladó járművek tehermentesítik a térdeinket. De mint minden szerkezet, a felvonók is hajlamosak időnként meghibásodni, elromlani, és olyankor nagy segítséget jelenthet a távfelügyelet. A felvonók távfelügyelete elsősorban azt a célt szolgálja, hogy a véletlenül a liftben rekedt utasokat a lehető leghamarabb ki lehessen menteni onnan, egy ilyen esemény ugyanis akár pánikrohamot és klausztrofóbiát is előidézhet – az elromlott lift okozta ijedtséget azonban nagy mértékben enyhítheti, ha a liftben elhelyezett vészjelző segítségével azonnal kapcsolatba lehet lépni egy központtal, ahonnan azonnal útnak indítják a felmentő sereget.
Több mint száz éve létezik
A felvonók távfelügyeletének első feljegyzett alkalmazása a 19. század végén történt, amikor a távíró technológiát használták a felvonók mozgásának ellenőrzésére. Akkor ez a technológia még forradalmi innovációnak számított, manapság azonban már inkább az a szokatlan, ha egy lift vagy felvonó nem rendelkezik távfelügyeleti kapcsolattal. A felvonó távfelügyelet természetesen nem csak arra jó, hogy a lift meghibásodása esetén a lehető leggyorsabban a helyszínre tudjanak küldeni egy technikust, hiszen ma már léteznek olyan szoftverek is, amelyek segítségével nyomon követhető a felvonók kihasználtsága és átlagos sebessége, ami segít az épületek tulajdonosainak optimalizálni működésüket és javítani az energiahatékonyságot. Sőt, egyes modern felvonófelügyeleti rendszerek olyan fejlett algoritmusokat használnak, amelyek már nem csak lekövetik a felmerülő problémákat, hanem arra is alkalmasak, hogy előre jelezzék, mikor van szükség karbantartásra, csökkentve ezzel a váratlan meghibásodások valószínűségét.
A CRITERION Távfelügyelet Felvonó Távfelügyeleti Szolgáltatása arra nem alkalmas, hogy megjósolja, melyik fogaskerék mikor fog elkopni, azt azonban tudja garantálni, hogy 5 percenként ellenőrzi a kapcsolatot a segélykérő berendezéssel, vészjelzés esetén pedig haladéktalanul értesíti a megadott személyeket, illetve a szerződés értelmében járőrszolgálatot küld a helyszínre, hogy mielőbb kiszabadítsa a felvonóban rekedt utasokat.