/, Távfelügyelet/Műholdas nyomkövetés a gépjárművédelemben

Műholdas nyomkövetés a gépjárművédelemben

2019-07-29T10:56:43+00:00 2019. 08. 1.|Gépjárművédelem, Távfelügyelet|

visszapillantó tükör

A modern gépjárművédelem ma már elképzelhetetlen műholdas nyomkövetés nélkül, ez a technológia azonban viszonylag újnak számít, ezért érdemes áttekinteni, hogyan is jutottunk el az első műholdak fellövésétől odáig, hogy mostanra ez egy mindenki számára elérhető szolgáltatássá váljon.

A hidegháború feszültséggel teli évei pozitív hatással voltak a technológiai fejlődésre, ugyanis a két egymással szemben álló nagyhatalom gőzerővel dolgozott azon, hogy felülmúlja vetélytársát, és lépéselőnyre tegyen szert. A műholdas nyomkövetés, vagyis a GPS fejlődéstörténete 1957-ben kezdődött, amikor a szovjetek fellőtték a Szputnyik-1 műholdat, majd rájöttek, hogy a műhold által kibocsátott rádiójeleket elemezve nagy pontossággal meg tudják határozni annak helyzetét. A mai GPS-rendszer koncepcióját 1973-ban alakították ki, amikor az amerikaiak fellőttek és földkörüli pályára állítottak 24 Navstar műholdat, amelyek naponta kétszer kerülik meg a bolygót 20 200 km-es magasságban. Elhelyezkedésüket úgy számolták ki, hogy minden pillanatban legalább négy látszódjon belőlük egyszerre a Föld bármely pontjáról. A műholdas helymeghatározó rendszer a rádióhullámok kibocsátási és beérkezési idejéből számolja ki a jeladó pontos távolságát.
A GPS-szel történő helymeghatározásnak számos előnye van. Bármilyen napszakban és bármilyen tengerszint feletti magasságon alkalmazható módszer, pontosságát a mozgási sebesség sem befolyásolja. Mindössze annyi kell hozzá, hogy a földkörüli pályán keringő műholdak közül legalább három egyszerre lássa a jeladó készüléket.

Túlzás nélkül állítható, hogy a gépjárművédelmet forradalmasította a GPS-es nyomkövetők megjelenése, ezek segítségével ugyanis valós időben látható a jármű helyzete. A CRITERION Távfelügyelet Gépjárművédelmi szolgáltatása 24 órás központi felügyeletet biztosít, vagyis állandó megfigyelés alatt tartja a gépjárművet. A járműbe telepített felügyeleti rendszer folyamatosan figyeli a beérkező jelzéseket, és szükség esetén riasztást kezdeményez. Például, ha a gépjárműajtó nyitása után bizonyos időn belül nem történik meg a gépjárművezető azonosítása, a rendszer azonnal és automatikusan riasztás jelzést küld távfelügyeleti központba, a műholdas helymeghatározás segítségével pedig a rendvédelmi szervek percek alatt utolérhetik az esetlegesen eltulajdonított járművet.